Tips för dig som vill kombinera

Med Naturdiet kan du hålla full koll på ditt kaloriintag. Byter du ut alla dina måltider mot Naturdiet får du i dig ca 800 kcal under en dag och du går snabbt ner i vikt. Om du istället väljer att kombinera måltidsersättingen med nyttig och näringsrik mat, kommer här lite bra tips och goda råd!

Ät ofta och gärna

Ät många små måltider under dagen, gärna var fjärde timme, så håller du igång ämnesomsättningen. Om det går för många timmar mellan måltiderna ställer kroppen in sig på sparlåga och väntar med att bränna energi.

På tallriken

Den gamla beprövade tallriksmodellen är faktiskt fortfarande aktuell. Men hur var det nu igen? Jo, så här: Fyll halva tallriken med grönsaker, en fjärdedel med protein (till exempel kött) och en fjärdedel med kolhydrater (till exempel potatis, pasta eller ris).

Mindre fett 10 % av ditt energiintag ska komma från fett, så att skippa det helt är ingen bra metod för att gå ner i vikt! Men välj gärna mjuka fetter istället för hårda: till exempel olivolja, rapsolja eller jordnötsolja. Goda och nyttiga dressingar gör du på linfrö-, nöt- och sesamolja.

Frukt är godis

Nej, okej det är det ju förstås inte, men det är gott och nyttigt! Frukt och grönt innehåller massor av antioxidanter, vitaminer och mineraler, plus att det ger en bra mättnadskänsla. Komplettera gärna varje Naturdiet måltid med lite ”nästan-godis”!

Drick mer

Vatten alltså. 1-2 liter, utöver det du dricker till maten, ska du klunka i dig varje dag.

Sött och gott

Det är mänskligt att bli godissugen, men försök att begränsa mängden och därigenom antalet kalorier!