Vanliga frågor om Naturdiet

Här har vi samlat vanliga frågor från användare av Naturdiet. Hittar du inte svaret här kontakta vår konsumentkontakt.

Allt du behöver för att må bra hela dagen lång! Det vill säga rätt mängd och kvalitet av kolhydrater, proteiner, fett och fibrer. Samt alla vitaminer och mineraler som kroppen kräver.
Naturdiet ger dig koll på kalorierna! Byt ut en eller flera av dagens måltider, så får du i dig maximalt med näring, men minimalt med kalorier.
Hur ofta du vill! Om du vill hårdköra byter du ut samtliga måltider varje dag mot våra drinkmix eller shakes i tre hela veckor. Eller så byter du ut enstaka måltider mot Naturdiet, och satsar på nyttig och näringsriktig mat resten av tiden. Det bestämmer du själv! Om du vill ha Naturdiet som enda näringskälla i mer än tre veckor ska du prata med en läkare först
Allihop! Naturdiet fungerar utmärkt som frukost, lunch, middag och/eller kvällsmål. Du kan också använda Naturdiet som mellanmål.
Absolut! För att gå ner i vikt krävs ett underskott av energi. Därför kan du med fördel byta ut vissa måltider mot Naturdiets produkter och därmed minska ditt energiintag trots att du äter vanliga måltider därtill.
Visst går det bra. Det blir dock mer kalorier så välj mini- eller lättmjölk för att det inte ska bli för mycket.
Det är det totala kaloriintaget som avgör om du går ner i vikt. Beroende på hur den vanliga middagen ser ut så får du räkna ihop hur många kalorier det blir. Det finns bra appar för det. Man brukar säga att kvinnor ska äta max 1500 kcal per dag för att gå ner i vikt. Äter du färre kalorier går viktminskningen snabbare.
Det är bra att bibehålla träningen i den intensitet som man klarar av. Powerwalk bör inte vara några problem och styrketräning går också bra. Det bästa är att känna efter hur det känns i kroppen och anpassa träningen efter det. Beroende på hur man reagerar på lågt energiintag tycker vissa att man tappar energi så att det blir tyngre att träna medan andra känner sig starkare och piggare. Här får man alltså känna efter hur man reagerar. En del tycker att de blir lite orkeslösa de första tre-fyra dagarna, men att det sedan går över. Det viktiga är att tänka på att sprida ut måltiderna under dagen så mycket som möjligt och att äta något före och efter träningen så att inte blodsockret påverkas.
Smak- och konsistenspreferenser är ju som bekant väldigt lika den där baken! Därför innehåller Naturdietserien flera smaker och typer av produkter. Prova dig fram till din favorit, eller variera mellan de olika produkterna och smakerna.
VLCD/LCD kan man kombinera lite som man vill med några restriktioner. Grundregeln är att man inte ska gå på enbart VLCD i mer än tre veckor. Därefter bör man stämma av med sin läkare eller dietist. Om du väljer att använda LCD produkterna tänk på att komplettera med VLCD produkter för ett komplett dagligt intag av vitaminer och mineraler. Satsa på VLCD till största delen och därefter kan du lägga till LCD produkter samtidigt som du lägger in vanlig mat.
Det går bra att kombinera Naturdiet med vanlig mat som huvudmåltid och VLCD/LCD som mellanmål eller tvärtom. En lagom kalorimängd för ett mellanmål är ca 100 kcal vilket motsvarar en halv bar eller en frukt. Välj mat som är innehåller lite kalorier och som samtidigt mättar bra. Sallad och grönsaker kombinerat med magert protein som keso, kalkon, tonfisk och ägg är bra alternativ.
Om hungern blir för stark kan du prova att dricka vatten eller ta en frukt eller morot. Drick mycket vatten, det kan hjälpa att stilla hungern.
De flesta av oss blir sugna på kvällen och då är det bra att ta något proteinrikt t ex kvarg, keso, rökt skinka eller kalkon eller ett ägg. Det mättar bra och ökar inte sötsuget. Undvik snabba kolhydrater. Vill du tugga på något så är morot bra.
Om du återgår till ditt vanliga ätbeteende utan att göra några förändringar är risken stor att du går upp i vikt igen. Gör du däremot förändringar i kosten och funderar på varför du gick upp i vikt från början ökar chanserna att behålla vikten avsevärt. Kaloribehovet minskar med några hundra kalorier efter en viktnedgång så det går inte att äta samma mängder som tidigare. Eftersom magsäcken krymper under kuren är det extra viktigt att sedan äta medvetet och känna av kroppens signaler för att undvika att äta för mycket. De flesta går upp ett eller ett par kilo efter att kuren är klar, vilket är normalt, men om du ändrar dina vanor ska du inte gå upp mer än så. Efter en kur är det lämpligt att fasa in den vanliga maten vilket betyder att du under en period ersätter t.ex. ett mål mat varje dag med en VLCD eller LCD produkt. På så sätt kan du fortfarande kontrollera kaloriintaget och minska risken för att du går upp i vikt.
Ja, kaffe, te och vatten går bra att dricka under tiden du går på en Naturdiet kur. Kom bara ihåg att en caffe latte kan innehålla många kalorier beroende på hur mycket och vilken sorts mjölk man gör den på. Vill du ha mjölk i kaffe eller te, välj lättmjölk i små mängder. Ljummet vatten med citron är en bra start på dagen.
Är man van vid att äta mycket kan det bli tufft, speciellt i början. Man kommer att vara hungrig, det är naturligt. Blir hungern för svår kombinerar du Naturdiet med en frukt eller en kalorisnål sallad! Tänk också på att dricka mycket vatten, vilket bland annat är bra för din matsmältning och mättnadskänsla.
Eftersom kroppen producerar hungerhormoner när man förlorar kroppsvikt är hunger tyvärr en bieffekt av viktnedgång. Här gäller det att stå ut under en period och försöka komma på alternativa sysselsättningar. Ofta är hunger och sug förknippade med känslor som kommer när vi är uttråkade, ledsna, glada eller rastlösa. Därför är det bra att bryta mönstret och hitta på något annat. Ta en promenad, drick ett glas vatten eller ring någon så glömmer kroppen bort hunger och sug efter en stund. Skulle hungern bli alltför stark kan du ta en morot eller en frukt.
Det finns olika orsaker till varför man kan få gaser i magen. Om du är känslig för gluten så bör du t ex inte äta de produkter som innehåller gluten. Om du är känslig för gluten så läs alltid noga på förpackningen vad som gäller för just den produkten. Man kan också vara känslig för någon av kostfibrerna polydextros eller oligofruktos. De kan orsaka gaser i magen hos vissa personer, precis som lösliga kostfibrer i jordärtskockor kan. Tänk på att dricka mycket vatten för att underlätta matsmältningen.
Det går bra att dricka Naturdiet när man har IBS. Magen brukar lugna ner sig när man äter flytande under en period.
Sättet du använder dem på är exakt detsamma, men smak och konsistens skiljer sig åt. Egentligen är det mest en fråga om vad du själv föredrar.
Vissa känner sig orkeslösa och lättirriterade till en början eftersom kaloriintaget blir så lågt och kroppen måsta ställa om sig och ta av lagrad energi. De flesta upplever att det efter tre-fyra dagar känns bättre och att energin återvänder. Om du har hälsoproblem är det bra att ha kontakt med läkare eller dietist under kuren.
Detta är ett tillstånd som heter ketos och som de flesta kommer in i när man begränsar sitt kaloriintag så kraftigt som med en kur med Naturdiet. Det är väldigt individuellt hur man reagerar på kalorirestriktion så det är omöjligt att säga hur just din kropp reagerar. Det är bara att prova sig fram.
5:2-metoden eller periodisk fasta går ut på att du under två valfria dagar i veckan äter max 500 kalorier som kvinna och 600 kalorier som man. Under dessa dagar passar Naturdiets produkter perfekt eftersom du då kan hålla exakt koll på ditt kaloriintag. Välj mellan att fördela kalorierna jämnt över dagen eller ät en större måltid någon gång under dagen. Det går bra vilket som.
Om du avser att fasta enligt 5:2 är det 500 kcal som gäller två dagar i veckan. De andra dagarna bör du även begränsa kaloriintaget om du vill gå ner i vikt. För kvinnor brukar man rekommendera max 1500 kcal per dag för att gå ner i vikt. När du fastar är det bra att dricka ca 1,5 liter vätska.
Vi rekommenderar inte att man ska gå ner kraftigt i vikt när man ammar utan lite mer långsam viktnedgång är att föredra. Därför kan du byta ut något mål per dag mot våra produkter och känna efter hur kroppen reagerar. En lagom takt är 0,5 kg per vecka.
Visst går det bra. Kanske behöver du lägga till en frukt eller lite grönsaker under dagen för att hålla blodsockret. Men annars är det inga problem.
Vi är alla olika och för vissa tar det ett tag att komma igång med viktminskningen. Vårt råd är att hålla ut i alla fall en vecka innan du utvärderar.
Det är omöjligt att svara på hur din hud kommer att reagera på en viktnedgång och det beror också till stor del på hur snabbt du går ner i vikt. Det enda råd vi kan ge är att du börjar med en kur och ser hur kroppen reagerar. För att minska risken för slapp hud är det bra att styrketräna lätt samtidigt.
Nästan överallt i livsmedelshandeln, på vissa apotek och i en del hälsobutiker. En del nätbutker säljer också Naturdiet

Naturdiet-samlingsbild-1501.jpg

Smarta alternativ

Naturdiet har måltidsalternativen för en hälsosam livsstil oavsett om du söker frukost, lunch eller mellanmål. Alltid med ett lågt energiinnehåll men fullt av vitaminer och mineraler som din kropp behöver. I flera av våra produkter finns det också mycket protein vilket passar dig med aktiv livsstil.

Våra produkter